|
Welcome To My Website Kebajikan (De 德)......KEBAJIKAN ( De 德 ) Mengucapkan Xin Nian Kuai Le (新年快乐) 2571 / 2020...Xīnnián kuàilè, zhù nǐ jiànkāng chángshòu, zhù nǐ hǎo yùn..Mohon Maaf Blog ini masih dalam perbaikan....Dalam era kebebasan informasi sekarang, hendaknya kita dapat lebih bijak memilah, mencerna dan memilih informasi yang akurat. Kami menempatkan kepentingan pembaca sebagai prioritas utama. Semangat kami adalah memberikan kontribusi bagi pembaca agar dapat meningkatkan Etika dan Moral dalam kehidupan serta meningkatkan Cinta kasih tanpa pamrih pada sesama baik dalam lingkup lingkungan sekitar maupun lingkup dunia dan menyajikan keberagaman pandangan kehidupan demi meningkatkan pemahaman dan penghargaan terhadap kehidupan. Tanpa dukungan Anda kami bukan siapa-siapa, Terima Kasih atas kunjungan Anda

Senin, 18 November 2013

Kitab Suci Shi Jing ( 詩經 / Kitab Sanjak)

 


Kitab Sanjak Shi Jing ( 詩經 ) adalah merupakan kumpulan Puisi Klasik yang merupakan salah sebuah daripada lima buah karya kumpulan sajak pertama yang paling terkenal dalam sejarah China yang merangkumi 305 buah sajak. 

Sajak ini dihasilkan dalam tempoh 500 tahun yang bermula pada abad ke-11 sebelum Masehi sehingga sebelum abad ke-7 Masehi, Karya ini amat terkenal di seluruh negara China. 

Kumpulan sajak ini terdiri daripada sajak-sajak yang dijadikan lirik lagu yang dinyanyikan sambil menari dengan diiringi alat muzik dan sangat populer. Kumpulan sajak ini terbagi dalam tiga bagian, yaitu lagu rakyat dari pelbagai tempat, puisi yang berkait dengan hal tentang kerajaan dan lagu yang berkaitan dengan pemujaan. 

Penulis "Puisi Klasik" ini meliputi kumpulan pekerja dan bangsawan. Karya " Puisi Klasik" ini bukan hanya karya kumpulan sajak, tetapi merupakan kumpulan catatan budaya dari Dinasti Zhou, yang juga dijadikan buku teks kebudayaan yang digunakan oleh bangsawan dalam pendidikan di China dalam jangka masa yang begitu lama.

Tokoh-tokoh kesusasteraan China memberikan penilaian yang tinggi terhadap "Puisi Klasik" itu. "Puisi Klasik" ini merupakan titik permulaan kecemerlangan kesusasteraan di China dan merupakan tanda awal kemajuan kesusasteraan China dari aspek ideologi dan kesenian. 

"Puisi Klasik" ini mempunyai pengaruh yang besar dan menggambarkan kepelbagaian kesusasteraan China dan meninggalkan banyak sajak kepada generasi selepasnya. Kandungan puisi ini meliputi pelbagai aspek kehidupan masyarakat China pada masa awal, seperti sajak-sajak yang mencerminkan pekerjaan, percintaan, peperangan, pemujaan, puji-pujian, ejek-ejekan, adat resam, perkahwinan, perkabungan dan lain-lain. 

Karya "Puisi Klasik" ini merupakan warisan kesusasteraan China yang berharga dan mempunyai pengaruh yang besar kepada kesusasteraan China selanjutnya. 


Jika anda merasa artikel ini bermanfaat dan menurut Anda bisa mengilhami orang untuk menjadi baik dan berbuat kebajikan, maka anda dipersilahkan untuk mencetak dan mengedarkan semua artikel yang dipublikasikan pada Blog Kebajikan ( De 德 ) ini. Mengutip atau mengcopy artikel di Blog ini harus mencantumkan Kebajikan ( De 德 ) sebagai sumber artikel.

Tidak ada komentar:
Write komentar